در دنیای خودروهای آفرود و افرودبازان مقایسه جیپ صحرا با پاترول یکی از بحث برنگیز ترین ها میباشد ، دو مدل محبوب جیپ صحرا و نیسان پاترول توجه علاقهمندان به ماجراجوییهای صحرایی را به خود جلب کرده و طرفداران ریادی دارند . هر دو خودروهای آفرود برای عبور از زمینهای سخت و ناپایدار طراحی شدهاند ، اما در انتخاب بین این دو ، فاکتورهایی مانند قدرت موتور ، سیستم تعلیق، و راحتی داخل خودرو باید مورد توجه قرار گیرند. در این مقاله، به مقایسه جیپ صحرا با پاترول میپردازیم.
در مقایسه پاترول یا جیپ صحرا که انتخابی سخت برای آفرود بازها میباشد، تفاوتهای اساسی در طراحی و عملکرد هر دو خودرو وجود دارد که میتواند بسته به نوع سفر و مسیر مورد نظر، برتری یکی را نسبت به دیگری رقم بزند. پاترول ، به عنوان یک خودروی آفرود با طراحی کلاسیک و قدرت بالا، برای سفرهای طولانی و سنگین مناسب است. از سوی دیگر، جیپ صحرا بهویژه در مدلهای مانند رانگلر، بیشتر برای ماجراجوییهای چالشی در مسیرهای شنی و ناهموار طراحی شده و به خاطر سبکتر بودن، امکان مانور بیشتری در زمینهای دشوار دارد.
وقتی صحبت از سفرهای کویری و ماجراجویی در صحرا به میان میآید، صحبت از پاترول یا جیپ صحرا به عنوان رقبای اصلی در بازار آفرود ایران شناخته میشوند. هر دوی این خودروها قابلیتهای بالایی برای عبور از زمینهای سخت و ناهموار دارند، اما تفاوتهای اساسی در طراحی و کارکرد آنها وجود دارد که میتواند بر اساس نیاز و اولویتهای شما، یکی را نسبت به دیگری برجسته کند.
جیپ صحرا نماد قدرت و آزادی در مسیرهای دشوار میباشد.در کنار قدرت و پایداری ، جیپ صحرا برای رانندگانی که به دنبال ماجراجوییهای هیجانانگیز هستند، تجربهای منحصر به فرد را ارائه میدهد. طراحی فشرده و در عین حال کاربردی این خودرو، همراه با کابینی راحت و مقاوم، جیپ صحرا را به یک همراه عالی برای سفرهای طولانی و کویری تبدیل کرده است. همچنین، قابلیت جداسازی بخشهای مختلف بدنه مانند سقف و دربها، به رانندگان اجازه میدهد که لذت رانندگی در طبیعت آزاد را بهطور کامل تجربه کنند. این ویژگیها، جیپ صحرا را به نمادی از آزادی و ماجراجویی در دنیای خودروهای آفرود تبدیل کرده است.
برای خرید لوازم جیپ صحرا میتوانید فروشگاه معصومی ، مرکز تخصصی لوازم یدکی جیپ صحرا تماس بگیرید.
جیپ ، (به انگلیسی: Jeep) شرکت خودروسازی آمریکایی است، که زیرمجموعهای از گروه کرایسلر میباشد، که خود شرکت تابعهای از شرکت خودروسازی فیات بهشمار میآید. از ژانویه ۲۰۱۴ در پی راهاندازی گروه فیات کرایسلر اتومبیلز، جیپ نیز بهعنوان زیرمجموعهای از این گروه خودروسازی، فعالیت مینماید.
ایده اصلی ساخت جیپ عمدتاً از ذهن فرماندهان نظامی در جنگ جهانی اول تراوش کرد. جاییکه انسان و اسب در میادین باتلاقی و گل آلود جنگ از ادامه راه باز میایستادند و گاهی جان خود را از دست میدادند. این نیاز به خودرویی چند منظوره که در ابتدای پیدایش و طرحهای اولیه او را به همین اسم میشناختند، باعث پیدایش اولین اتومبیل دو دیفرانسیل به نام جیپ گردید.
نام جیپ از کلمه (به انگلیسی: General Purpose) به معنای چندمنظوره که به اختصار به جی. پی (به انگلیسی: G.P) و در اثر تلفظ زیاد، به جیپ (به انگلیسی: Jeep) بدل شد، گرفته شده. رییس هیئت مدیره شرکت ویلیز، جو فریزر، از اوایل سال ۱۹۳۹ بدنبال ساخت خودرویی سبک برای اهداف شناسایی-نظامی بود، با آغاز جنگ جهانی دوم در سوم سپتامبر همان سال در اروپا، و پیش بینی درگیری ایالات متحده آمریکا در این بحران، او پیگیری بیشتری نشان داد. حاصل مذاکرات او و افسران تدارکات ارتش برای ساخت خودرویی که در میادین جنگ قابل استفاده باشد، آن بود که قرار شد کمپانی ویلیز نمونه اولیه را جهت بررسی آماده نماید.
در خلال پاییز همان سال شرکت ویلیز متوجه شد که شرکت بنتام نیز در این داستان، دستی دارد، بعدها مدیران ویلیز متوجه شدند، که آنچه طراحان کمپانی بنتام بدنبال ساخت آن بودند، مدل پیشرفتهتری از یک موتورسیکلت جعبه بغلدار، بوده است، خودرویی سبک و سریع با ظرفیت حمل سه نفر، درحالیکه ویلیز بدنبال ساخت خودرویی مقاوم و زورمند، با اهداف فوقالعاده بود.
خودروی شناسایی بنتام
طرح اولیه خودرو با مشخصات فنی ویژه در ژوئیه ۱۹۴۰ از سوی نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا ارائه شد و از بین ۱۳۵ شرکت صنعتی که برای کار بر روی این مدل از آنها دعوت شده بود، تنها سه کمپانی پا پیش نهادند، شرکتهای بنتام، ویلیز و فورد.
مدل اولیه موتور چهار سیلندر جیپ، در سال ۱۹۴۰ به سفارش شرکت بنتام، توسط شرکت کنتیننتال ساخته شد، ولی این شرکت، بنا به دلایلی در ادامه مسیر ساخت این وسیله نقلیه، از دور رقابت کناره گرفت.
زمانی که برای ساخت نمونه اولیه این خودرو به کمپانیهای شرکت کننده در این مناقصه داده شده بود ۴۹ روز بود، فرصت کمی که کارها را مشکلتر میکرد. بنابراین ویلیز اورلند درخواست مدت زمان بیشتری را کرد تا بتواند نمونهاش را به اتمام برساند، درحالیکه امید کمپانی بنتام کمک گرفتن از کمپانیهای دیگر بود.
نمونه اولیه خودرویی که بعدها تبدیل به اولین جیپ نظامی یعنی ویلیس امبی گردید، توسط مهندسی اهل دیترویت بنام کارل پرابست طراحی شد. وی که قبلاً برای چندین شرکت خودروسازی کار کرده بود، توسط رییس “کمیته مشورتی پدافند ملی” ویلیام اس. نادزن، معرفی گردید. پراپست پذیرفت که این وظیفه را بدون دریافت هیچگونه حقوق و دستمزدی بهانجام برساند. وی از ۱۷ ژوئیه ۱۹۴۰ مشغول بکار شد و تنها ظرف دو روز، طرحهای اولیه خودروی مورد نظر بنتام را آماده کرد، نمونهای که بعدها به خودروی جیپ تبدیل گردید.
فورد پیگمی و ویلیس امبی
اولین نمونه دستساز بنتام در ۲۱ سپتامبر ۱۹۴۰ تکمیل شد. سرانجام شرکتهای ویلیز و فورد نیز نمونههایی را بر مبنای طرحهای بنتام (که از طرف ارتش به آنها ارائه شده بود) آماده ساختند. کمپانی ویلیز در نمونه خود که کوآد (چهارگوش) نامگذاری شده بود و فورد در نمونه خود بنام پیگمی (کوتوله) هر کدام تغییراتی را به نمونه اولیه بنتام اضافه کردند.
در نهایت با توجه به وضعیت متزلزل اقتصادی و خط تولید ضعیف بنتام همچنین برتریهای خودروی ویلیس، قرارداد ارتش به کمپانی ویلیز اوورلند واگذار شد و از آنجاییکه وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا احتیاج داشت، که تعداد زیادی از این خودرو در مدت بسیار کوتاهی تولید شود، کمپانی ویلیز اوورلند از دولت درخواست مجوز غیر انحصاری کرد، تا بتواند به شرکتهای دیگر اجازه تولید خودرو بر اساس مشخصات ویلیز را اعطاء نماید. بر همین اساس، شرکت ویلیز مشخصات کامل خودروی مورد نظر خود را به کمپانی فورد که در تولید سری و سیستم تولید خطی بسیار پرتوان بود ارائه کرد.
جیپهای جنگ جهانی دوم
تولید خودرو در کارخانهای در شهر تولید و، اوهایو آغاز شد. در دوران جنگ جهانی دوم ویلیز و فورد بیش از ۷۰۰ هزار سفارش دریافت کردند، که ۶۴۰ هزار دستگاه از این خودروها را که ویلیس امبی نامیده میشد، در شرکت ویلیز ساخته شد.اولین مدل غیرنظامی جیپ در سال ۱۹۴۵ ساخته شد.
مالکیت
نیسان پاترول خودرویی با قدرت بیپایان برای عبور از مسیرهای دشوار میباشد. نیسان پاترول به عنوان یکی از قویترین خودروهای آفرود در دنیا شناخته میشود و به دلیل قدرت بالای موتور و استحکام بدنه، گزینهای بیرقیب برای عبور از مسیرهای سخت و ناهموار است. این خودرو با موتورهای V8 قدرتمند و سیستم تعلیق هیدرولیک خود، قادر به تحمل سختترین شرایط جادهای و بیابانی است. پاترول با طراحی مقاوم و ارتفاع بالای خود از زمین، به راحتی از موانع بزرگ، صخرهها، و زمینهای دشوار عبور کرده و برای ماجراجوییهای سنگین و طولانیمدت در طبیعت، انتخابی ایدهآل محسوب میشود.
مقایسه جیپ صحرا با پاترول و انتخاغب یکی از آنها بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارد.
در خرید لوازم یدکی جیپ صحرا به دلیل سلامت این خودروی آفرودی باید از لوازم اصلی استفاده کنید، مجموعه ما به عنوان مرکز تخصصی لوازم یدکی جیپ صحرا آماده ارائه خدمات به شما عزیزان میباشد.
در ادامه این مطلب جدولی برای مقایسه جیپ صحرا با پاترول آمده تا به شما در انتخاب بهترین گزینه برای سفر های شما کمک کند و ویژگیهای کلیدی این دو خودروی آفرود را به تفکیک نمایش میدهد:
ویژگیها | جیپ صحرا | نیسان پاترول |
---|---|---|
نوع خودرو | آفرود (SUV/وانت) | آفرود (SUV بزرگ) |
قدرت موتور | V6 و V8 (موتورهای قدرتمند) | V6 و V8 (قدرت بالا و استحکام) |
سیستم تعلیق | سیستم تعلیق چهارچرخ متحرک هوشمند | سیستم تعلیق هیدرولیک |
وزن خودرو | سبکتر (مانورپذیری بهتر) | سنگینتر (ثبات بیشتر) |
ظرفیت باربری | مناسب برای بار متوسط و کمپینگ | ظرفیت بار بالا و مناسب برای سفرهای طولانی |
فضای داخلی | نسبتاً کوچکتر و فشرده | بزرگ و جادار (مناسب برای خانوادهها) |
توانایی در شنزار | عالی برای عبور از شن و ماسه | خوب اما کمی کندتر به دلیل وزن بیشتر |
کاربرد | ماجراجویی چالشی و سفرهای کوتاه | سفرهای طولانیمدت و کمپینگ |
زاویه ورود و خروج | زاویههای ورود و خروج بالا | زاویههای ورود و خروج متوسط |
قابلیت رانندگی شهری | مناسب برای استفاده در شهر | کمی دشوارتر برای رانندگی شهری |
قیمت (ایران) | معمولاً بالاتر به دلیل واردات | ارزانتر نسبت به جیپ |